We wilden een CFO die ons aanduwt
///

Waarom heeft een familiebedrijf van bijna 100 jaar oud (sinds 1924) een parttime CFO nodig?  “Om na een periode van snelle groei,”, zegt directeur Bas Oomen, “financieel weer in control te komen. In 2016 zetten we 16 miljoen om, in 2020 zal dat 35 miljoen zijn. Dat betekent nogal wat voor je organisatie. Een relatie tipte me: misschien CFOLab eens bellen.”

Dat was mei 2018. “Een maand later was Christian van CFOLab onze parttime CFO en later lid van het management team in oprichting. We hebben de financiële controle terug en met Michiel van Dijk, ook CFOLab, hebben we inmiddels onze strategie aangescherpt. Bovendien heeft CFOLab snel voor tijdelijke ondersteuning gezorgd toen er bij ons door zwangerschapsverlof capaciteit wegviel. CFOLab heeft dus op drie vlakken waarde toegevoegd.”

Eerst de basis op orde
Na een kennismakingsrondje heeft Christian eerst een quickscan gemaakt. Daar kwamen twee prioriteiten uit voort. Hij wilde de jaarrekening zo snel mogelijk gemaakt hebben en hij wilde een helder inzicht in onze financiële positie. “Het laatste is bij bouwbedrijven wat lastiger dan bij veel andere bedrijven. Je weet nooit precies hoe projecten lopen, of er tegenvallers zijn, en wat er onder de streep overblijft. Per project kan er een gat zitten tussen de verwachting en het resultaat. Juist daarom moet de financiële administratie bovenop de ontwikkeling per project zitten. Toen we daar meer zicht op hadden, ontstond er rust.”

Dan bouwen aan structuur en strategie
“De volgende stap was het opzetten van een structuur waardoor we op elk moment een actueel overzicht van de financiële stand van zaken hebben. Die structuur staat er en daardoor zijn we financieel weer helemaal in control gekomen.

Op dat moment verraste CFOLab ons met een strategische heroriëntatie. Bij onze kennismaking had Michiel, de organisatiedeskundige van CFOLab, deze al aangekondigd. Maar de verrassing zat in de opbrengst.

Meer waarde
“Tijdens de strategische sessies met CFOLab hebben we bekeken wat goed is en wat beter kan. Alle processen zijn geëvalueerd en we hebben scenario’s gemaakt voor de toekomst. Maar we zijn er vooral achter gekomen, dat het ‘oude’ bouwbedrijf moet veranderen. We hebben altijd meerwaarde gezocht in het bouwen, de techniek zeg maar. Meer volume is meer omzet. Dan moet je dus blijven groeien in medewerkers. Maar het aantal vakmensen is beperkt. Als je dan toch iets aan je rendement wilt doen, moet je met de mensen die je hebt meer waarde toevoegen dan je altijd deed. Dus kun je onderzoeken welke wensen kopers hebben en hoe je daar slim maar ook klantgericht op kunt inspelen. Techniek blijft belangrijk, maar het commerciële verkoopproces komt steeds centraler te staan. Dat inzicht komt rechtstreeks uit de strategische sessies met Michiel.

Nieuwe inzichten komen altijd met nieuwe vragen. Bij ons ook. Daarom is meteen een aantal slagvaardige werkgroepen op zoek gegaan naar antwoorden. Dat proces loopt momenteel nog. We zij dus samen op weg naar verbetering. Een mooi proces, dat heel goed past bij onze cultuur.”

Tijdelijk extra capaciteit
Terwijl Christian bouwde aan een nieuwe financiële structuur, gingen twee medewerkers van de finance-afdeling van Van Santvoort met zwangerschapsverlof. “En daar werd ik nog een keer verrast door CFOLab”, zegt Bas, “want bijna per direct kon er een Chief Financial Enabler van CFOLab aan de slag, die met Christian afstemde welke input hij nodig had en daarvoor zorgde. Zo kunnen zaken dus heel efficiënt opgelost worden.”

Je moet met de mensen die je hebt meer waarde toevoegen dan je deed.

Bas Oomen
directeur Van Santvoort

 

Van Santvoort Bouw | familiebedrijf

Van Santvoort Bouw is in 1924 opgericht door de heer Van Santvoort. Het familiebedrijf is sindsdien gevestigd in Veldhoven. Daar groeit het bedrijf en daar groeit ook een hoogopgeleid team van vakmensen die hun opgedane kennis en ervaring benutten als bouwstenen voor nieuwe projecten. Anno nu is Van Santvoort een regionale, veelzijdige speler in de woning- en utiliteitsbouw. Het bedrijf ontwikkelt, realiseert, onderhoudt en renoveert woningen en utiliteitsgebouwen. 

Gebleven zijn de ondernemersgeest en bedrijfscultuur die dit familiebedrijf altijd gekenmerkt hebben. De twee directeur/eigenaren die Van Santvoort leiden, staan midden in het bedrijf en bewaken de cultuur, de hands-on mentaliteit, de korte lijnen en het nuchtere zoeken naar creatieve en duurzame oplossingen. Daardoor kan Van Santvoort snel en wendbaar anticiperen op actuele ontwikkelingen.

Gareth Bale is parttime van grote waarde
///

Heeft u ‘m toen gezien, de omhaal van Gareth Bale? Hij stond 26 mei 2018 nog maar enkele minuten als invaller op het veld toen hij de bal namens Real Madrid in de kruising liet ploffen. 

'Parttime' van grote waarde

Daarna nog een tweede goal en de finale was beslist.  Even later hield hij trots, samen met zijn teamgenoten, ‘de cup met de grote oren’ omhoog.

Als voetballer heb ik weinig weg van Gareth Bale. Al weet ik hoe het voelt om te ‘scoren’ voor je team. Vanuit mijn eigen sportverleden, ook als voetballer ja, maar ook als parttime CFO.

Ik ben nu ruim een jaar actief als parttime CFO voor verschillende opdrachtgevers. Bij iedere opdrachtgever wil ik zo snel mogelijk bewijzen dat de keuze voor CFOLab de goede was. Ik denk dat dit voor mijn eerste opdrachtgevers goed is gelukt. Het zijn overigens totaal verschillende bedrijven met één ding gemeen: ze groeien hard en willen graag verder vooruit.

Zo werk ik voor een gaaf bedrijf uit Eindhoven. Daar versterk ik namens CFOLab parttime het management team. Een van de eerste taken was, zorgen dat we elk moment op een heldere manier kunnen rapporteren over de actuele financiële gegevens. Op basis van de inzichten die we verkrijgen, komen we automatisch tot de volgende stappen. Het bleek al snel dat de inkooppost ‘payrolling’ substantieel was. Dus besloot ik daar extra aandacht aan te geven. Hoe zien de contracten eruit, hoe verloopt de samenwerking en wat zijn de financiële afspraken? Het was op zich goed geregeld. Maar de snelle ontwikkeling van ‘ons’ bedrijf had nog niet geleid tot herziening van de oorspronkelijke afspraken. Daarom ben ik op basis van de cijfers opnieuw in gesprek gegaan en gaan onderhandelen. Kort en goed: de klokken staan gelijk, we proberen de samenwerking samen verder te verbeteren en de kosten voor payrolling zijn voor ons met zo’n 5% gedaald. Een geweldige effort voor het totale team.

Heerlijk om zo te kunnen starten en meteen van meerwaarde te kunnen zijn. Het hoeft niet altijd hogere wiskunde te zijn. Als de uitkomst maar is dat we substantieel bijdragen aan de gewenste ‘next step’.

Tim Poell, CFO

Van ‘de rijdende regenjas’ tot auto op zonnecel///

Wat: Relatiedag CFOLab, mei 2019

Waar: DAF Museum, Eindhoven

 

‘De rijdende regenjas’ wordt de auto genoemd die direct na het binnenkomen van het DAF Museum te zien is. Een driewieler uit 1943, van een cm of 80 breed.

 

Winnen belangrijker dan meedoen

“Zo paste hij mooi door de voordeur en zouden mensen hem in de gang kunnen parkeren”, vertelt een van de vrijwilligers van het museum met glimogen. “Net groot genoeg om droog van en naar je werk te komen. Mijnheer van Doorne had wel in de gaten dat iedereen vroeg of laat een auto zou willen hebben. Dit model heeft het trouwens niet gehaald”, vertelt hij met iets van spijt in zijn stem. “Jammer. Kijk eens hoe slim”, wijst hij naar het voorwiel. “Voorwielaangedreven. Je vraagt je natuurlijk af hoe je die auto weer uit je gang krijgt. Gewoon door het stuur 180°te draaien en achteruit de deur deur”, lacht hij. “Maar laat ik u verder niet ophouden. Er is nog veel meer te zien hier.” Hij maakt een breed gebaar.

Mijn avond is al goed en hij moet nog beginnen! Ik heb nog een half uur voordat de officiële opening van Michiel en Ruud op het program staat. Lang genoeg om mezelf te vergapen aan de veelzijdigheid van DAF trucks en personenauto’s. Wat me nog opvalt is de spacetruck in het trucknasium. Is dat nou de truck die ook op de uitnodiging van CFOLab stond? (Nee dus).

Maak cijfers saillant, dan worden ze relevant
Het is alweer de derde editie van de relatiedag van CFOLab. De opbouw van de avond is inmiddels vertrouwd. Kort welkom, twee sprekers, borrelen en happen met elkaar. De uitvoering is wel steeds een tikje anders, beter zou ik zeggen. En het publiek is toegenomen. Kennelijk gaat het goed met CFOLab. Na een kort welkom van Michiel gaat Ruud verder. “In 2018 waren we met drie mensen” zegt hij. “Binnenkort met 8.” 

In het opvolgende ‘rondje cijfers’ laat Michiel ook zien dat de aanwezige werkgevers in totaal 1300 mensen vertegenwoordigen. In 2018 waren dit er 850. Hij heeft berekend dat 66% van de aanwezigen zeer tevreden is over de resultaten van 2019 tot mei. En dat 40% toch vermoedt dat het derde kwartaal nog weer beter zal zijn. Zo strooit hij ontspannen wat saillante cijfers de zaal in. En omdat ze bovendien over ons gaan, zijn ze ook vanzelfsprekend relevant.

Als Ruud het weer overneemt, gaat hij moeiteloos verder. “We rijden nu 15.000 km per maand tegenover 6000 verleden jaar. Als Limburger ben ik trots te kunnen zeggen dat we met 50% meer Limburgers zijn (3, was 2).” Waarna hij de cfo’s van CFOLab zichzelf even bekend laat maken. Hij en Michiel voelen zich overduidelijk thuis in deze setting. En de gasten, opdrachtgevers van CFOLab en hun introducees, vinden het zicht- en hoorbaar plezierig dat ze gekomen zijn. Het mooie vind ik: ze zijn duidelijk aanwezig, zonder de indruk te maken dat hen om hen draait. Zo zullen ze professioneel ook te werk gaan, vermoed ik.

De ondernemer en de ondernemende wetenschapper
Eigenlijk had ik Michiel en Ruud nog wel wat langer bezig willen zien. Maar deze avond draait niet om hen, vinden ze. Dus kondigt Ruud twee sprekers aan: Martin, oprichter/eigenaar van familiebedrijf Opvallers en activistisch minderheidsaandeelhouder van CFOLab, prof. dr. Jan Adriaanse, die ook hoogleraar Turnaround Management is in Leiden en mede-oprichter/eigenaar van Business Failure Intelligence (BFI Global).

Martin Damen – Opvallers | Winnen is belangrijker dan meedoen
De Coubertin vond meedoen belangrijker dan winnen. Martin Damen heeft niet veel met deze Olympische gedachte. “Ik vind winnen belangrijker”, zegt de oud-sportman. Hij rondde zijn studie rechten niet af, omdat hij inmiddels zijn passie gevonden had: andere merken promoten. Wat begon als een bijbaantje, groeide uit tot een serieus bedrijf met ’30 vakidioten op kantoor en 750 Opvallers in het veld.’ Mensen met een missie: zorgen voor Rumour around the brand, zodat opdrachtgevers een breinpositie krijgen bij de consument. De opdrachtgevers variëren van Peijnenburg tot MediaMarkt en van Heineken tot Sony. Hij vertelt over de hechte samenwerking met Bob van Oosterhout van Triple Double. Over de losmaking en verzelfstandiging. Over het belang van teamspirit en het geloof in een faire beloning. En over hoe een andere klant van CFOLab, Movico, hem op ’t spoor zette van Ruud en Michiel, waarna zij mijn ‘eigen’ CFO, Tim, met groot succes hebben geïntroduceerd. “We sparren nu ruim twee jaar samen, ook over strategie, wat met name heeft geleid tot wat wij nu Field Force noemen.”

Jan Adriaanse | Focus op customer pain
“Voor deze avond,” zegt Jan Adriaanse, “heb ik wat managementlessen van DAF, van mijn vader – die transportondernemer was – en uit de wetenschap bij elkaar geveegd.” Waarna we ‘wetenschappelijk’ terugkijken op het faillissement van Daf en persoonlijk op het bedrijf van zijn vader. Mooi is de anekdote over Scania dat een probleem met een truck van een ander merk perfect oploste. “Bij die dreigende desinvestering zat de pijn”, zegt Jan, “dus mijn vader was vanaf dat moment een trouw Scania-fan. Lesson learned: focus als ondernemer altijd op de customer pain.”

100% elektrische truck
De sprekers werden beloond met een daverend applaus en kregen een mooie DAF-puzzel cadeau. Ook zo’n mooie gewoonte van CFOLab, een presentje kiezen dat aansluit bij de locatie. Alle bezoekers kregen op weg naar de bar een auto op zonnecel cadeau. Zoals Michiel en Ruud suggereerden: ‘als Oprah het kon, kunnen wij het ook.’ Waarna het nog lang gezellig werd, met dank aan de vrijwilligers van het museum. Mensen maken het verschil, dat werd nog eens duidelijk.

Jack (ondernemer, bezoeker relatiedag)

400% omzetstijging bij Staad
///

Elke CFO van CFOLab wil voor langere tijd, maar niet voor altijd, deel uitmaken van het Management Team van de opdrachtgever. Er komt dus een moment waarop iemand – goed voorbereid – intern doorstroomt of waarop er ruimte is voor een CFO in dienst. Bij Staad heeft Ruud van Helden van CFOLab na jarenlange intensieve samenwerking plaats gemaakt voor een opvolger. Wat ging daar aan vooraf?

Ruud: “Staad is ontstaan als een afsplitsing van Staadegaard, specialist in de verkoop van machines voor landbouw en grondverzet. De drie broers die vanaf het begin de directie van Staad vormen, wilden zich in hun nieuwe bedrijf volledig op de verkoop en verhuur van Dosan machines concentreren. In eerste instantie heb ik de afsplitsing begeleid. Daarna heb ik een degelijke financiële structuur opgezet. Dat is de basis. Tegelijk zat ik als lid van het MT midden in de dagelijkse, aantrekkelijke hectiek van een (door)startend bedrijf. Zorgen voor actuele rapportages, voor betrouwbaar kunnen sturen op werkkapitaal, financiële prognoses maken die in de pas liepen met de explosieve groei, onderhandelen over financiering.

De omzet steeg met 400% in vier jaar. Er kwamen tientallen nieuwe werknemers. Als je dat mee hebt gemaakt, als zeer betrokken buitenstaander, is het moeilijk om afscheid te nemen, kan ik je zeggen. Maar in 2018 was het bedrijf te groot voor een parttime CFO. Bovendien kon er intern iemand doorgroeien naar deze rol. Dat maakte afscheid nemen een stuk gemakkelijker.”

Het is ook gewoon plezierig samenwerken met CFOLab.

Jan Willem Staadegaard
CEO Staad

 

Strategiebepaling
Staad maakte direct na de afsplitsing een kickstart. Banken en leverancier ondersteunden de ambities van Staad volledig, met hun medewerking kon de groei doorzetten. Dat was het moment om na te denken over waar die groei toe zou moeten leiden. Dat gebeurde in een 24-uurs sessie onder leiding van Michiel van Dijk van CFOLab, die ten tijde van de splitsing ook al betrokken was als bedrijfskundig adviseur. Met het complete management team is onderzocht hoe Staad zich optimaal kan positioneren, de winnende positie kan uitbouwen en langs welke strategische lijnen de ontwikkeling zou moeten lopen.

Een belangrijk besluit was om niet meer primair als machine-leverancier op te treden, maar als business partner. Opdrachtgevers zouden voortaan een doortimmerd advies krijgen over huren of kopen, nieuw of gebruikt. Mentaal en operationeel,” zegt Michiel, “was deze nieuwe strategie een complete turnaround voor Staad. De oorspronkelijke push salesstrategie, nodig om snel een plaats in de markt te veroveren, verandert in een pull salesstrategie die erop is gericht de achterliggende vraag van de klant optimaal te beantwoorden.”

100% Focus
“Voor de 24 uurs sessie waren wij met het bedrijf aan het voorsorteren richting meerdere zelfstandige business units (verkoop, verhuur, export, after sales),” zegt Jan Willem Staadegaard, CEO Staad. “In deze 24 uur heeft het management team gezien en gevoeld dat we juist moeten zoeken naar meer verbinding met elkaar. Dankzij de ontstane strategische herpositionering zagen we de toekomst nog rooskleuriger tegemoet. De inbreng van uitgebreide kennis en expertise door CFOLab was uiterst waardevol. Daarnaast is het ook gewoon plezierig samenwerken met CFOLab. Aangezien plezier in ons bedrijf op nummer 1 staat, is dat een hele belangrijke en fijne eigenschap.”

Andere financiële sturing
De nieuwe strategie benadering vroeg ook om een andere financiële sturing en organisatiestructuur. Op het moment dat duidelijk werd welke koers gekozen zou worden, anticipeerde CFOLab hier al op. Zo kwamen de veranderingskennis en financiële kennis van CFOLab mooi samen. Precies zoals in het groei-abonnement van CFOLab ook voorzien is.

De kracht van Staad en Dosan

10 mei 2013 blijft voor ons een belangrijke dag. Dit is de dag waarop wij voor het eerst onze deuren openden in Veghel als importeur en dealer van Doosan grondverzetmachines. Vanaf de eerste dag hebben we met ons team ontzettend hard gewerkt om Staad te brengen waar we nu staan. Het voelt voor ons als ons gezamenlijk bedrijf. Een plek waar we allemaal onze schouders eronder zetten, waar iedereen mag en kan zeggen wat er op zijn tong ligt, waar ideeën in overvloed zijn en waar we het stapje voor stapje samen steeds beter georganiseerd hebben.

Ondernemen in het preHistorisch dorp ///

Wat: Relatiedag CFOLab, mei 2018

Waar: den Bonten Os, preHistorisch Dorp, Eindhoven

 

Het was net na de pinksterdagen dat een jonge onderneming Herberg den Bonten Os voor zichzelf opeiste. 

Dat wil zeggen: voor zichzelf, haar klanten en introducés van klanten. Een buitenkansje voor de herbergier, die in het preHistorisch Dorp ’s avonds maar zelden bezoekers ziet. Nu wel. Net na etenstijd kijkt hij naar boven. Donkere wolken. Als het maar droog blijft. Vanaf half acht ziet hij het ruime plein voor zijn vakwerkgevel volstromen met ondernemers. Die zal hij straks gulle kroezen bier voorzetten, en bekers wijn of water. Maar nu eerst koffie.

Terug naar de oorsprong van succes
Rond achten dirigeren Michiel van Dijk en Ruud van Helden de bezoekers ridderlijk naar binnen. Zij worden welkom geheten en horen en passant van Ruud dat tweederde van de aanwezige ondernemers een beter derde kwartaal verwacht dan in 2017. Altijd goed om te weten. Dan stellen ook de drie CFO’s zich voor die CFOLab sinds de vorige relatiedag zijn komen versterken: Miriam van den Heuvel, Tim Poell en Christian Verwijlen.

Vervolgens kondigt Michiel twee sprooksprekers aan: ondernemer Jan van Hout en Jan Adriaanse, hoogleraar maar ook activistisch minderheidsaandeelhouder van CFOLab. De eerste Jan gaat terug in de tijd om de factoren van zijn succesvolle familiebedrijf bloot te leggen. De tweede Jan zal ingaan op de noodzaak van lessen trekken uit falen om succes te kunnen boeken.

Duurzaam verdienmodel
“In de dagen van mijn opa,” vertelt Jan van Hout, directeur Van Hout adviseurs en installateurs, “groeide het door hem gestarte familiebedrijf doordat huizen een waterleiding kregen. In de dagen van mijn vader zorgde de gasbel voor veel werk. We groeiden, alles ging goed. Bijna alles. Want er groeide ook een fout. Wij dachten dat we waarde toevoegden, maar mensen bleken ons te kiezen vanwege de goede prijs. Daar stonden we toen ik in 2008 aan het roer kwam. Ik geloofde toen al in duurzaam, in besparen door te verduurzamen. Voor de investeringen die dat vroeg, kreeg ik de handen niet op elkaar. Tot de crisis. Op advies van mijn accountant organiseerde Michiel een paar jaar geleden een strategische safari. Vrijdenken. De puzzelstukjes vielen in elkaar. De tijd was rijp voor een verdienmodel op basis van duurzaamheid. Nu beloven we bedrijven dat verduurzamen hen geld oplevert. Dat leggen we contractueel vast. Wij investeren in de verduurzaming, de klant draagt jaarlijks een deel van de behaalde energiewinst aan ons af. CFOLab heeft ons geholpen de eerste stap te zetten en helpt ons nog steeds om structuur aan te brengen op de weg die we gaan. Ik denk dat een controller in dienstverband niet voor elkaar zou krijgen wat het team van CFOLab wel lukt. Onze samenwerking loopt nog wel even door.”

Terug naar de oorsprong

Leren van falen
Als het luide applaus voor de enthousiaste Jan van Hout langzaam ophoudt, dankt Michiel hem en komt de tweede spreker in beeld: Jan ‘ik-ben-de-activistische-minderheidsaandeelhouder-van-CFOLab’ Adriaanse, hoogleraar te Leiden. Zijn thema: falen is onvermijdelijk. “Ondernemers zouden zich er niet voor moeten schamen,” vindt hij, “ze kunnen er zoveel van leren. Concentreer je op het wat van het falen, niet op het wie.” En hij vertelt het verhaal van Kodak, de uitvinder van de digitale camera, dat kapotging aan: de digitale camera. “Ze waren er als eerste bij, maar konden hun bedrijfsstrategie niet aanpassen aan het nieuwe product. Het fotorolletje bleef centraal staan. Is er nog iemand die rolletjes gebruikt? Juist.

Dat is dus de les: koers op innovatie en haal eruit wat erin zit. Waarmee we weer terug zijn bij de opening van Ruud. Hij vertelde dat de meeste aanwezige ondernemers het moeten hebben van … innovatie. (Klaroengeschal).

Er werd nog lang geproost
Ook Jan Adriaanse oogst een gul applaus. En daarna gebeurt het. Mensen groepen samen, zoeken elkaar op, praten na, maken kennis. En ze drinken een mooi glas. Pardon, een mooie pot. De waard tapt de buikige potten vol met schuimend bier en ontkurkt menig fles. Er worden dikke sneden brood met aankleding klaargezet. Praten maakt dorstig en hongerig. Aan het einde van de avond laten de wolken hun lading dan toch nog los. Lang hebben ze zich uit respect voor de bezoekers van Den Bonten Os ingehouden, maar nu gaan de sluizen open. De verkoeling is welkom.

Theaterrecensie: Bijzondere voorstelling van CFOLab voor besloten publiek ///

Wat: Relatiedag CFOLab, mei 2017

Waar: Blue Collar Theater, Eindhoven

Zachte bries. De lente blaast een aangenaam koele temperatuur over Eindhoven.  De schemering is gevallen, de avond nog jong.

Ik heb mijn auto geparkeerd in de parkeergarage en steek de opgebroken straat over naar het Blue Collar Theater. Nooit eerder geweest. De uitnodiging van CFOLab heeft me nieuwsgierig gemaakt. Hoe vaak krijg ik kaartjes voor een besloten voorstelling? En wat moet ik me voorstellen bij een Living Lab? In het Blue Collar Café prikken enkele mensen nog een vorkje. De barkeeper wijst me de weg naar het Theater. Dat ik hier niet eerder geweest ben. Klein, intiem, sfeervol. Mooi podium met klassiek zware, velours gordijnen. Flonkerend rood, natuurlijk. Passend meubilair, passende aankleding. Zo heb ik me altijd voorgesteld dat variété theaters in Parijs eruit zagen, 100 jaar geleden. De koffie is goed, de nieuwsgierigheid groeit. “Het zal er wel op neerkomen dat ze me iets willen verkopen”, zegt de ondernemer die ik heb meegevraagd, “maar voorlopig hebben ze me mooi verrast.”

Trump in Eindhoven
Om 20.00 uur nemen Ruud van Helden en Michiel van Dijk de microfoon. Achter hen verspringt het beeld. In plaats van het logo van CFOLab zie ik Trump en uitspraken van Trump. Onder andere ‘CFOLab is the best in the world… It’s true’. Goede binnenkomer, iedereen in de vrijwel volle zaal zit rechtop. “Altijd moeilijk”, zegt Ruud, “om iets over jezelf te zeggen. Daarom hebben we het Trump gevraagd.” Het ijs is gebroken. Ruud verwelkomt ons, belooft dat de sprekers het kort zullen houden en geeft zelf meteen het goede voorbeeld door Michiel van Dijk aan het woord te laten. De microfoon voelt zich bij Michiel uitstekend thuis. Ik ga hier zijn gevatheden niet herhalen, die slaan op papier altijd dood, weet ik uit ervaring. Maar hij warmt de zaal wel mooi op voor wat komen gaat. Leuk ook dat hij de bezoekers even aan zichzelf voorstelt (samen ruim 700 medewerkers, 35% van de bedrijven zelfs al tweede of derde generatie, innovatie voor de meerderheid een onderscheidende kracht).

De ondernemer
Stefan Aspers komt ontspannen op. Als commercieel directeur van Movico heeft hij nauw samengewerkt met CFOLab. “Ruud heeft ons door een hectische fase geloodst”, zegt hij. “De oprichter verkocht Movico, wij wilden meer inzicht in de resultaten en goed onderbouwde prognoses. Welke financiële ruimte heb je nodig om te groeien? Daar kregen we dankzij CFOLab helder zicht op” Daarna schetst hij in zwierige streken hoe Movico internationaal een sterke positie verworven heeft in de eventmarketing. Losjes vertelt hij hoe de samenwerking met de Tour de France begon en hoe deze groeide en groeide. Het is een enthousiast verhaal van een bevlogen ondernemer. Interessant: Stefan is zo enthousiast over de samenwerking met CFOLab dat hij zelf aanbood zijn verhaal te mogen doen. Dat soort details geven een voorstelling net wat extra’s.

 

De professor
Stefan gaat en Jan Adriaanse komt. Prof. Dr. Mr. Een heel andere artiest. Ondernemer, en tegelijkertijd wetenschappelijk georiënteerd. En aankomend conferencier zo te merken. Bijzondere belangstelling voor aanwijzingen dat het fout gaat in bedrijven. Onderzoekt dat als Specialist Business Failure Investigation. Legt uit dat de meeste ondernemers pas gaan veranderen als het te laat is. Terwijl ze een crisis voor hadden kunnen zijn. Gewoon door scherp te blijven, de juiste vragen te stellen aan het MT, het krachtenveld rond de onderneming goed in de gaten te houden. Jan richtte met Michiel van Dijk Turnaround Powerhouse (TPH) op. “We wilden bedrijven helpen om succesvol te blijven in een veranderende wereld, en daar ons brood mee verdienen.” Jan is naast eigenaar van BFI Global nog steeds klein-aandeelhouder in TPH, ook na de fusie met CFOLab.

De Roast
Jan en Michiel weten elkaar heel goed te vinden, merken we in de zaal. Als Jan het podium verlaat, bedanken Michiel en Ruud de sprekers en de hoorders. Michiel kondigt aan dat alle deelnemers een voucher voor een Roast krijgen. In zo’n Roast fileren ondernemers onder vriendelijke begeleiding van CFOLab hun bedrijf en hun visie. “Dan komen er vaak pijnlijke waarheden op tafel”, zegt Michiel. “Elke ondernemer die deze onder ogen durft te zien, en welke ondernemer durft dat niet, wordt daar wijzer van. Die belofte wil ik hier wel keihard doen.” Michiel is zo eerlijk erbij te zeggen dat hij en Ruud hopen dat zeker de geïntroduceerde ondernemers hun voucher zullen gebruiken. “Dat is pas een kennismaking!”

LivingLab
De ondernemer, de professor/conferencier en Ruud en Michiel hebben veel levendigheid de zaal in geslingerd. Mooi dat na hun optredens alle aanwezigen elkaar in de zaal opzoeken om verder te praten. Ik zie voor mijn ogen hoe het Living Lab vorm krijgt. Niet bij iedereen, maar dat is misschien ook wel een kwestie van wennen. De collega-ondernemer die ik heb meegenomen, is getriggerd door de Roast. Hij staat voor de keuze stabiliseren of doorgroeien en neigt er sterk naar CFOLab te bellen voor een afspraak. Ik doe even niets. Ik laat me een mooi glas inschenken, geniet van de catering en realiseer me dat ook ik altijd gedacht heb dat je vanzelf tijdig merkt wanneer het roer om moet. Weer wat geleerd.

Relatiedag CFIOLab in Blue Collar Hotel, 2017
CFOLab is the best in the world...