We wilden een CFO die ons aanduwt
///

Waarom heeft een familiebedrijf van bijna 100 jaar oud (sinds 1924) een parttime CFO nodig?  “Om na een periode van snelle groei,”, zegt directeur Bas Oomen, “financieel weer in control te komen. In 2016 zetten we 16 miljoen om, in 2020 zal dat 35 miljoen zijn. Dat betekent nogal wat voor je organisatie. Een relatie tipte me: misschien CFOLab eens bellen.”

Dat was mei 2018. “Een maand later was Christian van CFOLab onze parttime CFO en later lid van het management team in oprichting. We hebben de financiële controle terug en met Michiel van Dijk, ook CFOLab, hebben we inmiddels onze strategie aangescherpt. Bovendien heeft snel voor tijdelijke ondersteuning gezorgd toen er bij ons door zwangerschapsverlof capaciteit wegviel. CFOLab heeft dus op drie vlakken waarde toegevoegd.”

Eerst de basis op orde
Na een kennismakingsrondje heeft Christian eerst een quickscan gemaakt. Daar kwamen twee prioriteiten uit voort. Hij wilde de jaarrekening zo snel mogelijk gemaakt hebben en hij wilde een helder inzicht in onze financiële positie. “Het laatste is bij bouwbedrijven wat lastiger dan bij veel andere bedrijven. Je weet nooit precies hoe projecten lopen, of er tegenvallers zijn, en wat er onder de streep overblijft. Per project kan er een gat zitten tussen de verwachting en het resultaat. Juist daarom moet de financiële administratie bovenop de ontwikkeling per project zitten. Toen we daar meer zicht op hadden, ontstond er rust.”

Dan bouwen aan structuur en strategie
“De volgende stap was het opzetten van een structuur waardoor we op elk moment een actueel overzicht van de financiële stand van zaken hebben. Die structuur staat er en daardoor zijn we financieel weer helemaal in control gekomen.

Op dat moment verraste CFOLab ons met een strategische heroriëntatie. Bij onze kennismaking had Michiel, de organisatiedeskundige van CFOLab, deze al aangekondigd. Maar de verrassing zat in de opbrengst.

Meer waarde
“Tijdens de strategische sessies met CFOLab hebben we bekeken wat goed is en wat beter kan. Alle processen zijn geëvalueerd en we hebben scenario’s gemaakt voor de toekomst. Maar we zijn er vooral achter gekomen, dat het ‘oude’ bouwbedrijf moet veranderen. We hebben altijd meerwaarde gezocht in het bouwen, de techniek zeg maar. Meer volume is meer omzet. Dan moet je dus blijven groeien in medewerkers. Maar het aantal vakmensen is beperkt. Als je dan toch iets aan je rendement wilt doen, moet je met de mensen die je hebt meer waarde toevoegen dan je altijd deed. Dus kun je onderzoeken welke wensen kopers hebben en hoe je daar slim maar ook klantgericht op kunt inspelen. Techniek blijft belangrijk, maar het commerciële verkoopproces komt steeds centraler te staan. Dat inzicht komt rechtstreeks uit de strategische sessies met Michiel.

Nieuwe inzichten komen altijd met nieuwe vragen. Bij ons ook. Daarom is meteen een aantal slagvaardige werkgroepen op zoek gegaan naar antwoorden. Dat proces loopt momenteel nog. We zij dus samen op weg naar verbetering. Een mooi proces, dat heel goed past bij onze cultuur.”

Tijdelijk extra capaciteit
Terwijl Christian bouwde aan een nieuwe financiële structuur, gingen twee medewerkers van de finance-afdeling van Van Santvoort met zwangerschapsverlof. “En daar werd ik nog een keer verrast door CFOLab”, zegt Bas, “want bijna per direct kon er een Chief Financial Enabler van CFOLab aan de slag, die met Christian afstemde welke input hij nodig had en daarvoor zorgde. Zo kunnen zaken dus heel efficiënt opgelost worden.”

Je moet met de mensen die je hebt meer waarde toevoegen dan je deed.

Bas Oomen
directeur Van Santvoort

 

Van Santvoort Bouw | familiebedrijf

Van Santvoort Bouw is in 1924 opgericht door de heer Van Santvoort. Het familiebedrijf is sindsdien gevestigd in Veldhoven. Daar groeit het bedrijf en daar groeit ook een hoogopgeleid team van vakmensen die hun opgedane kennis en ervaring benutten als bouwstenen voor nieuwe projecten. Anno nu is Van Santvoort een regionale, veelzijdige speler in de woning- en utiliteitsbouw. Het bedrijf ontwikkelt, realiseert, onderhoudt en renoveert woningen en utiliteitsgebouwen. 

Gebleven zijn de ondernemersgeest en bedrijfscultuur die dit familiebedrijf altijd gekenmerkt hebben. De twee directeur/eigenaren die Van Santvoort leiden, staan midden in het bedrijf en bewaken de cultuur, de hands-on mentaliteit, de korte lijnen en het nuchtere zoeken naar creatieve en duurzame oplossingen. Daardoor kan Van Santvoort snel en wendbaar anticiperen op actuele ontwikkelingen.